Ska man eller inte?

Barnläkare varnar för vaccin

Nu varnar en skånsk barnläkare för att massvaccinera barn mot svininfluensan. Vaccinet är inte tillräckligt utprovat ännu, anser han.

- Jag skulle vara mer orolig för influensan, säger Hans-Bertil Hansson, Region Skånes smittskyddsläkare.

Under de senaste månaderna har minst 500 föräldrar har frågat barnläkaren Håkan Westerlund om de ska vaccinera sina barn.
Först svarade han ja.

-Men nu under de senaste veckorna har man sett att många barn inte blir så sjuka av influensan. Så när föräldrarna nu frågar mig om jag skulle vaccinera mina egna barn svarar jag "nej, inte om de var friska för övrigt".

Håkan Westerlund varnar för att vaccinet skulle kunna ge allvarliga biverkningar som ännu är okända.

-Man är alltid annars väldigt noga med att testa vaccin för barn innan man massvaccinerar. Men det här vaccinet är inte testat alls, det är en helt ny kombination.

Region Skånes smittskyddsläkare Hans-Bertil Hansson är väl medveten om det är ett oprövat vaccin.

-Men de biverkningar som vi har sett hitills är lindriga. Det handlar till exempel om lite ömhet där man fick sticket.

-Jag skulle oroa mig mer för att barnen skulle få influensan. Vi tar för givet att alla får en lindrig influensa, men några få kan komma att bli riktigt sjuka.

Eva-Lotta Rouse bor i Malmö och har tre små barn. Hon funderar mycket på om de ska vaccineras eller inte.

-Jag vill inte spruta in något i deras kroppar som jag inte känner till.

Men smittskyddsläkare Hans-Bertil Hansson vill helst se massvaccineringar av skånska barn från tre år och uppåt.

-Hinner vi vaccinera många kan det här bli pandemin som kom av sig. Det skulle vara något alldeles unikt ur folkhälsosynpunkt.

Småbarnsmamman Eva-Lotta Rouse avvaktar ännu en tid.

-Jag vill nog vänta med att besluta tills jag får frågan eller ska skriva på något vaccinationspapper. Jag känner mig för tveksam idag helt enkelt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0